مقطع : دکتری
دانشگاه : علوم و تحقیقات اصفهان
تاریخ دفاع : 1394/06/15
اساتید راهنما : دکتر اکبر اعتباریان
اساتید مشاور : دکتر علی رشیدپور
اساتید داور : دکتر ایرج سلطانی
مشاهده سایر پایان نامه های قادر وظیفه دمیرچی
تحقیق حاضر با هدف تدوین سبک رهبری فرهنگ مدار و شناسایی اقتضاهای آن، در سه مرحله پدیدارشناسی، پیمایشی و دلفی انجام گرفت. این تحقیق از لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ نوع توصیفی است که به روش میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر را در مرحله اول نخبگان مدیریت و مدیران نخبه، در مرحله دوم دانشجویان و فارغ التحصیلان مدیریت و در مرحله سوم نخبگان مدیریت در سال 1393 و 1394 تشکیل دادند. تعداد نمونه در مرحله اول 10 نفر، در مرحله دوم 231 نفر و در مرحله سوم 20 نفر بودند و روش نمونه گیری در مرحله اول و سوم روش مبتنی بر هدف و در مرحله دوم نمونه گیری تصادفی طبقه¬ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات در مرحله اول مصاحبه عمیق، در مرحله دوم پرسشنامه محقق ساخته بسته، و در مرحله سوم پرسشنامه باز و بسته محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در مرحله اول از پدیدارشناسی هفت مرحله¬ای کالیزی، در مرحله دوم از مدل اندازه گیری ساختاری، در مرحله سوم از روش دلفی سه دوری استفاده گردید. برای تعیین روایی از روش چهار معیار لیکولن و گوبا و همچنین ضریب نسبی روایی محتوا و تحلیل عاملی تاییدی و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. پایایی پرسشنامه برابر با 782/0 محاسبه گردید. یافته های تحقیق در مرحله اول 77 متغیرآشکار، 15 سازه پنهان جزئی و 10 مفهوم اساسی («مدیریت بافت»، «مدیریت دانایی محور»، «عقلانیت گرایی»، «تعلق سازمانی»، «بصیرت سازمانی»، «تحول گرایی»، «کارمندمداری»، «تعهد مداری»، «حمایت عاطفی کارکنان» و «هوش فرهنگی») بودند، در مرحله دوم برازش مدل (TLI = 871/0، RMSEA = 193/0، NFI = 929/0، AGFI= 806/0، GFI= 935/0، CFI = 936/0) مورد تاييد قرار گرفت و نشان داد که سازه¬ها در سطح رضايت بخش روایی قرار دارند و نهایتاً در مرحله سوم اقتضاهای سبک رهبری فرهنگ مدار شناسایی شدند و مشخص گردید که سبک رهبری فرهنگ مدار مناسب، شرکت¬های تولیدی، سازمان¬های خدماتی، سازمان¬های فرهنگی و هنری، و سازمانهای عام المنفعه می باشد.